De komende decennia staan er voor Leiden, en eigenlijk heel stedelijk Nederland, twee grote vragen cruciaal:
- Hoe maken we Leiden klimaatneutraal voor 2050 en dragen we bij aan de SDG doelstellingen?
- Er worden duizenden woningen bijgebouwd in Leiden. Hoe houden we deze steeds vollere stad leefbaar?
De stad wordt dus warmer, drukker en dynamischer. Hoe ga je daarmee om? Door kansen te grijpen. Zoals de kansen die er liggen op Leidse daken! Daarom is 2020 is uitgeroepen tot Jaar van het Dak!
Doelen Jaar van het Dak
- Meer bewustzijn te creëren onder bewoners van Leiden over de mogelijkheden op hun dak
- Mensen op weg te helpen indien ze iets willen doen met hun dak
- Meer daken te benutten door ze groen te maken of er zonnepanelen op te leggen
Rol Urban Sync
Urban Sync is de aanjager, verbinder en bedenker creatief concept van Jaar van het Dak geweest. Urban Sync heeft binnen de gemeente Leiden gezorgd voor budget en voldoende politiek draagvlak en belang. Samen met een klein team van stadsmakers heeft Urban Sync vervolgens de organisatie verzorgd. De volgende producten zijn opgeleverd als resultaat:
Ontwikkeling van de daktool
Dit is een online tool waarmee bewoners hun eigen “dak situatie” kunnen inventariseren en waar ze alle informatie die ze nodig over hun dak / vergunning / subsidies op een plek verzameld hebben. De tool houdt rekening met de welstandskaart van de gemeente Leiden, de lichtval en oriëntatie van het dak. Bewoners krijgen inzichtelijk wat er mogelijk is op hun dak op het gebied van groen en zonne-energie.
Aan de achterkant kan de tool gebruikt worden door de gemeente om analyses uit te voeren m.b.t. het potentieel op het gebied van groen of zonne-energie binnen de stad. Ook is het mogelijk gemaakt deze analyse naar doelgroep in te richten.
Dakcoaches
Dakcoaches zijn er om bewoners te helpen bij het ontwikkelen van hun plannen voor het dak. Binnen Jaar van het Dak zijn (reeds gevestigde) wijkambassadeurs begeleid en opgeleid tot echte dakambassadeurs die buurgenoten kunnen motiveren en adviseren over groene daken en zonnepanelen;
Showroof
Ook is er een offline “showroof” ingericht waar mensen fysiek kunnen kijken naar innovatieve opties voor zonnepanelen, groene daken en dakopbouwen. De showroof is is te vinden op “the Field“.
Events en Marketing
2020 verliep anders dan voorzien. Dit betekende dat we niet alle evenementen konden organiseren die we gepland hadden. Met een beetje creativiteit hebben we alsnog talloze (online) events en marketing activiteiten georganiseerd om het Jaar van het Dak onder de aandacht te brengen. Zo organiseerde we onder andere “de avond van het Leidse dak” op 9 september.